Racing har vært en viktig del av Yamahas DNA, helt fra da fabrikken startet opp for første gang den 1. juli 1955. Bare noen få dager etter at Yamaha Motor Company ble grunnlagt, viste produktenederes styrke på racerbanen da YA-1 vant Mount Fuji Ascent-løpet på sitt aller første forsøk den 10. juli.
Med seieren som inspirasjon, deltok Yamaha i sitt aller første internasjonale løp i Catalina, USA i 1958. På denne tiden utviklet selskapet noen av de mest konkurransedyktige 2-taktsmaskinene, og de besluttet å delta i den aller største utfordringen for fører og maskin i World Championship Grand Prix-runden i Frankrike i mai 1961 med racingsykkelen 250cc RD48. Deltakelsen i konkurranser påhøyeste nivå ga selskapet et velkjent navn, og det var dette som markerte begynnelsen på varemerkets reise til å bli en av verdens mest suksessfulle og innovative motorsykkelprodusenter.
Bare to år etter at Yamaha debuterte i GP, vant Fumio Ito den aller første GP-seieren for Yamaha på RD56-sykkelen i Grand Prix Belgia, og siden den dagen har selskapet aldri sett seg tilbake. I 1964 vant Yamaha både sitt aller første verdensmesterskap og sin første konstruktørtittel med Phil Readi 250cc-klassen, den første av mange seire i dette tiåret. Dette var begynnelsen på en utrolig reise for alle i racing-programmet til selskapet, og over de siste 60 årene har Yamaha etablert seg som enav de mest meritterte produsentene med over 500 førsteplasser i Grand Prix-løp, 38 kjørertitler, 37 konstruktørtitler og 7 lagtitler.
Speed block: Yamahas historiske racingfarger:
I 1964 debuterte konkurranseavdelingens 250cc Grand Prix-fører med et hvitt karosseri med en bred, rød stripe og rød framskjerm. Dette viste seg å være starten på noe godt, og fabrikkfører Phil Read vant Yamahas aller første VM-tittel.
Det lett gjenkjennelige, enkle og dynamiske fargetemaet i rødt og hvitt ble raskt kjent som Yamaha-stilen innen Grand Prix road racing, og det var dette som var forløperen til Yamahas «speed block»: uten tvil det mest kjente og folkekjære fargetemaet på en racingsykkel.
Et hvitt karosseri med rød «speed block» etablerte seg raskt som fargetemaet som kjennetegnet Yamaha racing i Europa over de neste 20 årene, helt til Rainey og Lawson begynte å kjøre. Den utrolige responsen fra offentligheten på den nye avdukingen av fabrikkmodellen M1 med unike 60-års jubileumsfarger i «speed block»-stil, understreker at det er dette fargeteamet som vekker mest følelser og fortsatt er like populært blant førere og fans i alle aldre. «Speed block»-teamet er enkelt, dynamisk, tidløst og svært gjenkjennelig, og det kommer alltid til å være forbundet med Yamaha og de svært vellykkede GP-mesterskapene i en helt spesiell epoke av selskapets historie.
Nyheten R-Series World GP 60-års jubileumsmodeller:
For å feire den lange og velkjente historien til Yamaha innen Grand Prix-racing, har selskapet lagetet World GP 60-års jubileumslivré til 2022-modellene av R1, R7, R3 og R125.
Akkurat som det berømte, mesterskapsvinnende maskineriet til Yamaha, har World GP 60-års jubileumsutgavene av R1, R7, R3 og R125 et helt hvitt karosseri med rød «speed block» bestående av en tydelig, horisontal rød stripe og hvite vertikale linjer. Det autentiske racing-fargetemaet har en helt rød frontskjerm og gullfargede felger, akkurat som på vinnersyklene fra Yamahas fabrikksteam. Den tidløse stilen fullføres med en gul frontnummerplate, et jubileumsemblem og en rød stripe som går langs toppen av drivstoff tanken og bakstussen.
Siden Yamaha debuterte i GP i 1961, har selskapet hatt over 500 individuelle løpsseire i Grand Prix-serien med legendariske førere som blant andre Read, Ivy, Saarinen, Agostini, Roberts, Lawson, Rainey, Lorenzo og Rossi, samt Quartararo i nyere tid – og disse historiske racingfargene understreker sammenhengen mellom racingsyklene fra Yamaha og alle modellene i R-serien.