Siden den originale YZF-R1 endret Supersport verdenen for alltid i 1998, har Yamaha R-Series etablert seg som den definitive morsykkel-serien i sportssegmentet
Den nye serien ledes an av flaggskipet R1M, den mest avanserte av Yamahas motorsykler noensinne. R-Series gir baneførere et unikt valg av maskiner, inkludert R1 og R6 RACE, med et bredt utvalg av GYTR tuningdeler tilgjengelig. Dette gir eierne tilgang på enda bedre ytelse for motor og understell. Yamaha tar mål av seg om å tilby det bredeste utvalget av Supersport-modeller til alle førere, og i den ene enden av spekteret finner vi den 2-sylindrede R3 og ensylindret R125, som gir den perfekte innledningen til R/World for førere som er nye på bane og på veiene.
Supersportens verden er i endring, og mens de mer ekstreme modellene tiltrekker seg lojale fans blant ytelsesfokuserte førere, vil Yamaha utvide sin kategoriledende Supersport-serie med lanseringen av den nye R7. Den vil med full kraft introdusere en ny generasjon av førere til R/World. Den kommer også i en 35kW A2 lisensversjon.
Yamaha R7: Respekterer legenden
Ingen motorsykkel ville våge å sammenligne seg med den originale YZF-R7. Det ble bare produsert 500 enheter av disse fullspekkede racingsyklene i 1999 for å få homologering til World Superbike og Suzuka 8 Hours. Konkurrert med i løp av legendariske førere som Noriyuki Haga og Wataru Yoshikawa, blir YZF-R7 betraktet som et av de mest eksotiske og ettertraktede japanske motorsyklene som noensinne er bygget.
Den nye R7 er oppkalt etter legenden for å vise respekt til den originale YZF-R7 superbike som kom i begrenset opplag. Med dette stolte navnet er 2021 R7 en ny type Supersport-sykkel skapt for å appellere til et yngre publikum, og bygget for å introdusere neste generasjon førere til spenningen og stoltheten som følger det å eie en maskin fra R-Series.
Nye Yamaha R7: Gir en ny dimensjon til R/World
Det alltid vil være en plass til de legendariske R1M, R1 og R6 RACE modellene, og lanseringen av den nye R7 betyr at R/World blir tilgjengelig for mange yngre førere som lengter etter Supersport-livsstilen.
Drevet av Yamahas utrolig suksessfulle og anerkjente CP2 motor kjent for sitt sterke og lineære dreiemoment, såvel som pålitelighet og lave driftskostnader, er den nye R7 klar til å skape bølger i markedet for mellomvektere. Kledd i et utsøkt formet karosseri og med svært høye spesifikasjoner, som inkluderer radialmonterte forbremser, opp-ned gaffel og en A&S kløtsj, er R7 en ny type motorsykkel som tilbyr spennende Supersport-ytelser med fremragende håndtering og aggressiv R-Series stil – alt til en svært hyggelig pris.
Lett, kompakt og smidig. Denne flotte maskinen er designet til å gi føreren høy grad av kontroll og mest mulig moro i sin klasse, enten du kjører på banen eller på veien. Denne Supersport-modellen er et overkommelig alternativ for enhver fører som ønsker å bli en del av R/World. R7 er en helt ny modell, og tilgjengelig som både fulleffekt og som 35kW-versjon (A2). Den sikter på et nytt publikum vil gjøre et sterkt innrykk på Supersport-verdenen.
689cc CP2 motor: Sportsytelse med hverdagsmoro
Med et klart fokus på ren kjøreglede, tilgjengelighet og rimelig pris, representerer den nye R7 en spennende ny dimensjon til R-Series Supersport-familien. Yamahas suksessfulle 689cc CP2 motor er betraktet som et av de mest særegne, responsive og pålitelige motordesignene i sin klasse, og er en perfekt kraftleverandør for denne nye modellen.
Med en 270 grads veivaksel som gir ujevn skytssekvens, leverer den 4-slags inline 2-sylinders DOHC 4-ventils væskeavkjølte CP2 motoren et sterkt og lineært dreiemoment over et bredt rpm-spekter, slik at den yter kraftig i alle gir og under alle motorhastigheter. Toppeffekten på 73.4 hk (54kW) oppnås ved 8750 rpm. Like interessant er det maksimale dreiemoment på 67Nm ved 6500rpm. Dette gir R7 en svært god akselerasjon både fra stillestående og i fart, mens de ujevne stempelslagene i den 270 graders veivakselen skaper en ekte opplevelse av økende spenning gjennom turtallsregisteret.
De modellspesifikke endringene i den velkjente Cp2-motoren inkluderer nye ECU-spesifikasjoner og optimaliserte luftinntaksventiler, et revidert eksosdesign og forbedrede innstillinger for bensininnsprøytningen. Denne konfigurasjonen leverer bedre håndterbarhet, og en smidig og kvikk gassrespons og som bidrar til en morsommere kjøreopplevelse av R7, med masse dreiemoment. Motoren er også helt EU5-kompatibel. I tillegg til disse modellspesifikke modifiseringene, har R7 også en lett redusert sekundær girutveksling som gir en mer sportslig kjøreopplevelse med sterkere akselerasjon.
A&S kløtsj: Suverent kontrollerbar
En ny nøkkelfunksjon i CP2 motoren til R7 er anvendelsen av en Assist & Slipper (A&S) kløtsj, som gir smidigere girskifte og forhindrer for høyt turtall hjulstussing ved harde nedgiringer, slik at du får en mer forutsigbar og kontrollerbar håndtering ved inngang til svinger.
En annen fordel ved R7-modellens A&S kløtsj er at den gir en mye lettere følelse på kløtsjhendelen, omtrent 33 % mindre motstand enn på en standard kløtsj.
Valgfritt Quick Shift System: Sømløs oppgiring for kraftig akselerasjon
Førere av R7 kan som valgfritt tilbehør få Quick Shift System (QSS) montert på deres nye Supersport-sykkel av Yamaha-forhandleren. Denne enkle, men effektive QSS har en bryter på girstaget, og når den merker at du girer opp, vil ECU øyeblikkelig kutte strømmen til kraftoverføringen i noen millisekunder, slik at du får full gasseffekt raskere og smidigere, og enda bedre akselerasjon.
Slank lettvektsramme: Ultra-responsiv og kvikk styring
Slanke linjer og kompakte former er to av de definerende egenskapene ved R7. Denne nye Supersport-modellen har lett rammestruktur med et enkelt og stivt overliggende rammeelement designet for responsiv og smidig håndtering, og for rask og følsom retningsendring.
Et stivt sentralført aluminimumselement bidrar til motorsykkelens skarpe håndtering både på bane og vei. Og stålrammen med høy strekkevne bruker rør av varierende lengder på nøkkelpunkter for å oppnå perfekt stivhet.
Fullt justerbar 41 mm invertert gaffel: Lett å justere for kjøring på bane eller vei
I utviklingen av R7 er det viet mye oppmerksomhet til fjæringspakken for å få god følelse med fronten under innbremsing og gjennom kurven. Den nye KYB 41 mm inverterte forgaffelen sørger for høy grad av stabilitet og tillitsskapende veigrep både på bane og svingete landevei. For å sikre en fast og forutsigbar følelse med fronten, er gaffelbena festet til chassis gjennom øvre og nedre trippelklemmer i støpt aluminium.
R7 kan settes opp for ulike forhold av føreren, og denne Supersport-gaffelen har fullt justerbar forspenning, kompresjon og returdemping. Med kompresjonsdemping i venstre gaffelben og returdemping i høyre gaffelben, er justering raskt og enkelt.
R7-modellens avanserte opp-ned-gaffel har en bratt vinkel på 23. 7 grader med 90 mm forsprang, noe som gir presis håndtering med god tilbakemelding. Med en kompakt akselavstand på 1395 mm og 51/49 vektfordeling mellom forhjulet og bakhjulet, er denne nye Supersport-modellen bygget for raske og krappe svinger.
Nydesignet Monocross fjæringssystem med lenke bak
R7 bruker et omdesignet Monocross fjæringssystem med lenkearm bak, med demperegenskaper og fjæringsgrad som er tilpasset motorsykkelens sporty karakter. Den horisontalt monterte støtdemperen bidrar til sentralisering av massen og dermed smidig håndtering. Demperen har justerbar forspenning og returdemping, og raskt justeres for bane eller vei.
Supersport-kjørestilling: Clip-on styre, fotpinnesett og solo-sal stil
Den sportslige kjørestillingen på R7 er et resultat av mange timer med testing med fabrikkførere, og bruken av clip-ons bekrefter motorsykkelens ekte Supersport DNA. Etter å ha eksperimentert med ulike forhold og posisjoner mellom styret, setet og fotpinnene, er plasseringene valgt for å gi en sporty med fleksibel kjørestilling som tillater bevegelsesfrihet for å takle ulike kjøresituasjoner – med fokus på banekjøring og svingete landevei.
En viktig egenskap er setets utforming – smalt foran mellom førerens innerlår, og bredere bakover for å gi maksimal bevegelsesfrihet. Vinkelen bakover og nedover på clip-on styret, og plasseringen av fotpinnene, fotbrems og girskifter, er nøye designet for å passe en sammenkrøpet kjørestilling for å gi føreren optimal kontroll med best mulig aerodynamisk effekt. Muligheten til å krype godt inntil sykkelen forsterkes av det innsvingte tankdekselet. Den smale nedre del av tanken gir godt grep for knærne ved brems og i kurver.
Setet har design som solosal, men det er likevel en passasjerpute på toppen av bakstussen. For førere som bare vil kjøre sole kan man kjøpe et deksel som erstatter passasjersetet.
Radialt monterte kalippere og radial hovedsylinder: Høy ytelse med fingertuppkontroll
R7-modellens ekte R-Series egenskaper synes tydelig i forbremsesystemets høye spesifikasjoner, som radialmonterte 4-stempel bremsekalippere. Disse gir en kraftig og lettdosert bitt for maksimal fingertuppkontroll. Dette avanserte forbremsesystemet inkluderer også en Brembo radial hovedsylinder som leverer lineært bremsetrykk for kontrollert dosering.
Ultra-atletiske dimensjoner: Søken etter perfekt kontroll
Det som gjør R7 til en så attraktiv Supersport modell for så mange kunder, er at den er designet for å gi føreren et høyt nivå av kontroll i mange vanskelige situasjoner. Et nøkkelelement som gjør at eieren av en R7 virkelig kan føle seg i ett med sykkelen, er de kompakte og sportslige linjen som lar føreren ta kontroll over maskinen, og ikke omvendt.
Med en våtvekt på bare 188 kg og kompakte proporsjoner, er sykkelen lettkjørt og alle type førere kan bli en del av den nye Supersport-generasjonen. Med sentralisert masse, lavt frontareal og lite treghetsmoment, gir de kompakte dimensjonene til R7 føreren en følelse av full kontroll. Dette bidrar til å tryggere kjøring og en følelse av tillit på et helt nytt nivå, noe som gir mer glede både på banen, på helgeturen og til den daglige pendlingen.
Super-slankt R-Series karosseri: Redusert luftmotstand for optimal ytelse
Nøkkelen til minst mulig luftmotstand er å holde frontarealet så lite som mulig, og har R7 en stor fordel. Den kompakte CP2 motoren er også en av de smaleste i 700cc klassen, og den minimalistiske, rørformede rammen holder dimensjonene nede på et minimum. Disse faktorene har gjort Yamaha i stand til å skape den smaleste modellen i R-Series noensinne. Den er faktisk smalere enn R3 og R125. Dermed er R7 en av de mest aerodynamisk effektive motorsyklene med føreren i salen.
Det svært lille frontarealet gjør ikke R7 bare til en av de flotteste Supersport-modellene, men gir også ytelsesmessige fordeler. Med samme makseffekt som øvrige modeller som bruker CP2-motoren, oppnår likevel den aerodynamiske nye R7 vesentlig høyere toppfart.
Evolusjon i R-Series front: Ren og aggressiv som alltid
Med aggressive tvillingøyne og M-formet luftinntak inspirert av YZR-M1 MotoGP™, kan det ikke herske tvil om at R7 er et fullverdig medlem av R-Series familien. R7 sin front er en naturlig utvikling av R-Series frontdesign, med et eneste LED-frontlys lagt inn i det ikoniske M-formede luftinntaket, mens LED-blinklys er plassert i tvillingøynene. Og det er en ny luftavviser i nedre del av luftinntaket.
Nydesignet komplett LED-instrumentpanel
Den kompakte Supersport cockpiten har nydesignet lettvekts LCD instrumentpanel med negativ modus i høykontrast, som gir klar og lettlest informasjon, slik at føreren av R7 kan fokusere på veien. Funksjoner inkluderer både girindikator og varsellampe for girskifte, samt en QSS indikator om man har valgt dette tilbehøret.
Lettmetallfelger med 10 eiker
R7 er utstyrt med støpte lettmetallfelger med 10 eiker. Dette gjør den lettsvingt og smidig, og gir responsiv fjæring. Stø Fordekket på 120/70ZR17 og det brede bakdekket på 180/55ZR17 gir godt grep og god stabilitet, og er tillitsvekkende når du svinger, akselererer eller bremser.
Tekniske høydepunkter
- Kompakt, høyt dreiemoment, 689cc, CP2 motor med crossplane-teknologi
- Tilgjengelig som både fulleffekt og 35 kW-versjon (A2)
- Ultra-kompakt design med ren R-Series DNA
- Aerodynamisk karosseri med nedre deksel i aluminium
- Inverterte 41 mm framgaffel med høye spesifikasjoner
- Lenke-type Monocross bakfjæring med nydesignet støtdemper
- A&S kløtsj
- Lettvekts rørramme med sentralstang i aluminium for fintunet stivhet.
- Clip-on styreender lettvekts fotpinnesett med stilriktig hælbeskytter
- Sportslig og fleksibel fremoverlent kjørestilling
- Aggressiv R-Series front med LED blinklys i de doble som tvillinglyktene
- Kraftig LED frontlykt i midten
- Støpte lettmetallfelger med 10 eiker
- Radialmontert bremsekalippere med Brembo radial hovedsylinder
- Supersport cockpit-design med komplett LCD-instrumentpanel
- Sentralt M-formet luftinntak foran
- Kraftige bremser foran og bak
- Slimline 13-liters drivstofftank med dype brønner for knærne
- Bakparti i R-series stil
- 120/70 fordekk, 180/55 bakdekk
R7 farger, tilgjengelighet og pris
Den dynamiske nye R7 er tilgjengelig i to fargevalg, og er først ut med fargene og grafikken til neste-generasjons R-Series.
Det første fargevalget er Icon Blue som brukes på de øvre karosseridelene samt på de lavere aluminiumspanelene og hjulene, mens sidene til karosseriet har en mørkere matt blåfarge som kontrast. Motor, rammedeksler og svingarm har finish i Crystal Graphite som understreker kraften og dynamikken til R7.
R7 vil også være tilgjengelig i fargevalget Yamaha Black med minimal grafikk og aksentfarge. Denne skinnende svarte finishen gir motorsykkelen en målrettet look, og passer perfekt til motoren og understellet i Crystal Graphite. Fordelen med dette rene fargeskjemaet er at det fungerer godt med mye forskjellig kjøreutstyr, og gir R7 en understated look som ser bra ut i alle situasjoner, både på racerbanen, delandeveien og i byen.
Yamahas MyGarage App er den raske og enkle måten for alle med interesse for Yamaha motorsykler å bygge en virtuell R7.
leveranser til europeiske Yamaha-forhandlere starter fra oktober 2021. Priser varierer med region. Kontakt din nasjonale Yamaha-distributør for mer informasjon.